Thursday, September 17, 2009

Apa Selepas Ini.............

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera,

Dikesempatan ini saya juga ingin mengucapkan salam aidilfitri buat semua rakan2 Psychoff diseluruh bumi bertuah Malaysia. Sebenarnya saya dah pun mula bercuti sejak 16 September 2009 yang lalu (hehe...macam tak sabar nak raya je kan?). Sebagaimana rutin di pejabat, jadi pagi ini saya terus membuka email dan membaca akhbar online, lantas kemudiannya membuka blog ini dan membaca. Hari ni tuan presiden kita menulis satu artikel berkaitan dengan Ramadhan yang bakal pergi dan Syawal yang bakal menjelma. Saya berfikir sejenak....Apa selepas ini?

Adakah Syawal semata-mata kita sambut dengan kegembiraan kerana dapat membeli baju baru, tinggal di rumah baru, beristeri baru...(baru beristeri sebenarnya), baru bersuami, baru naik pangkat hehe...dan segalanya yang baru. Bagi saya, ramadhan ini bulan bagi penyucian jiwa, memuhaSABAH diri, meningkatkan lagi potensi dalaman diri dan mendekat diri dengan-Nya. Saya mengambil konteks Ramadhan sebagai masa terbaik untuk merenung dan memikirkan apakah yang perlu saya perbaiki dan apa pula yang terbaik sepatutnya saya berikan, agar diri ini terus dekat dengan-Nya.

Memandangkan skop kerja kita semua banyak berkait dengan memberi perkhidmatan kepada manusia; membantu mencapai kesejahteraan hidup, maka setiap keringat yang kita curahkan untuk membantu sesama manusia..Insya-Allah akan dihitung sebagai amalan baik bagi menambah saham akhirat kita. Persoalannya? Benar-benarkan kita 'berupaya' membantu, berjayakah kita membantu atau betulkah kaedah atau panduan yang kita berikan...tidak sesatkah? Memang benar, semuanya bergantung kepada niat... niat yang baik, Insya-Allah akan membuahkan hasil yang baik. Namun, cukupkah sekadar niat yang baik, kalau kita sendiri tidak tahu apa yang ingin kita lakukan. Bukankah itu nanti akhirnya akan memberi gambaran kita semua sebagai Psychoff yang tidak kompeten!

Sebagaimana yang saya nyatakan awal tadi, sesuai dengan roh Ramadhan yang mengajak kita memuhasabah diri dan memperbaiki kelemahan diri. Maka eloklah, bermula selepas cuti raya ni kita sama-sama terus meningkatkan kemahiran diri, tambah seberapa banyak ilmu didada, kerap berbincang, bersatu hati, satu suara....bermesyuwarah....bekerjasama dengan PPSIPA dan BPPs dalam usaha memantapkan diri dan perkhidmatan kita, agar kita benar-benar berupaya memberikan yang terbaik buat semua...buat steakholders, buat bos kita, buat rakan sejawat kita dan yang juga penting klien kita.

Jangan kita asyik berkonflik atas perkara-perkara yang berkait dengan kepentingan diri...soal naik pangkat, soal gunasama..bukan gunasama, soal siapa berkuasa..tidak berkuasa dan sebagainya hinggakan kita terlupa tentang Amanah dan Tanggungjawab yang terbeban di atas bahu kita semua. Renung-renungkanlah....

Akhirnya, molek rasanya kalau kita jadikan blog ini sebagai satu platform perkongsian maklumat dan pengetahuan, bertukar fikiran dan memantapkan tahap keintelektualan diri. Molek juga, jika ada perbincangan2 PPSIPA yang dapat kita sertai, molek juga jika duit2 raya yang terbaki atau yang terkumpul boleh digunakan untuk menyertai PPSIPA dan membayar yurannya agar aktviti-aktviti persatuan dapat kita gerakkan bagi meningkatkan lagi keupayaan dan kecekapan kita.

Demikianlah sedikit coretan atau leteran dipagi ramadhan, moga bermanfaat.

seadanya,
fauzis

No comments:

Post a Comment

Sila kemukakan komen yang konstruktif dan relevan