Wednesday, December 23, 2009

Salam Maal Hijrah

Salam sejahtera

Hari Jumaat 18 Disember 2009 lalu, bersamaan 1 Muharram 1431 Hijrah. Kita semua meraikannya dengan sama-sama bercuti. Namun yang menjadi persoalannya, bagaimanakah dan apakah pengisian cuti tersebut? Apakah kita telah mengisi percutian maal hijrah itu dengan aktiviti yang bermanfaat atau kita hanya isi dengan sekadar sebuah percutian biasa yang tiada bezanya dengan cuti-cuti yang lain.

Tahun Hijrah bermula pada zaman pemerintahan Saidina Umar r.a. dan peristiwa hijrah diambil sebagai garis pemula kerana ia membezakan yang hak dan yang batil, zaman gelap kepada zaman cerah.. (nak tau lebih lanjut bacalah sejarah), Garis pemula itu ditentukan hasil pecah minda para sahabat bagi memikirkan satu peristiwa yang benar-benar memberi makna kepada semua..

Lalu apakah yang boleh kita sama-sama hayati daripada detik bersejarah ini? Ramai yang apabila melangkah ke tahun baru masihi, menetapkan akan visi atau azam yang ingin dicapai pada tahun baru.. setiap daripada kita juga menetapkan azam .. pekerja macam kita juga turut menetapkan pelbagai SKT untuk dicapaikan bagi tahun baru..

Namun tidak seperti SKT yang dirancang dan sentiasa dipantau agar kejayaannya dapat dinilai, azam hanya ibarat angan-angan yang tidak pernah tercatat atau tertulis di mana-mana. Dengan sebab itu, azam seringkali hanya tidak azam pada setiap akhir tahun. Di sini dapat kita lihat akhirnya azam tahun lepas di bawa lagi pada tahun ini. Kita dapat lihat mereka yang sering berazam untuk berhenti merokok misalnya, tidak pernah berjaya mencapai azam mereka . Mereka masih merokok walaupun dah bertahun berazam untuk menghentikannya.

Daripada masa bercinta kepada berkahwin, lepas berkahwin sehingga anak pertama lahir, selepas anak pertama anak kedua lahir..begitulah seterusnya.. namun tidak juga tercapai..

Dengan sebab itulah maka saya melihat Islam tidak begitu mempromosikan azam ini.. apa yang dipromosikan adalah Hijrah.. apakah penghijrahan yang kita akan lakukan sempena tahun baru ini.. apakah kita berkeputusan untuk berhijrah dari yang baik kepada tidak baik, atau daripada kurang baik kepada baik! Alangkah malang kalau kita berkeputusan untuk berhijrah daripada baik kepada kurang baik!.. jadi pastinya apabila kita menetapkan penghijrahan maka kita akan cuba untuk menetapkan penghijrahan kepada yang lebih baik.

Jadi pada tahun ini saya akan berhijrah daripada hanya membaca dan mengkhatam 30 buah kitab pada tahun 1430H kepada 50 buah kitab pada tahun 1431H. atau saya akan berhijrah menutup aurat pada 1431H (saya tak gunakan pakai tudung kerana ramai yang bertudung tetapi tak tutup aurat - kewajiban bukan bertudung tetapi menutup aurat)

Jadi sempena tahun baru ini sama-samalah kita berhijrah agar kehidupan kita menjadi lebih baik dan sejahtera.. selamat Berhijrah.. semoga dirahmati dan diberkati Allah

Presiden

No comments:

Post a Comment

Sila kemukakan komen yang konstruktif dan relevan