Saturday, October 31, 2009

AKRAM vs AKRAB : APA SEBENARNYA?

Salam sejahtera dan salam hormat,

Apabila artikel berhubung AKRAM vs AKRAB diterbitkan pada 28 Oktober lalu, saya menerima emel, sms dan panggilan telefon daripada rakan-rakan mengemukakn persoalan-persoalan yang membuntukan saya

- atas dasar apa kau mengkritik pengurusan psikologi?
- atas kapastiti apa kau bercakap?
- apakah yang kau cakapkan mewakili pandangan semua pegawai psikologi?
- mengapa kau begitu berani mengkritik secara terbuka pengurusan psikologi?

Persoalan-persoalan yang ditanya membuatkan saya memikirkan: APA SEBENARNYA?

Seterusnya membuat sedikit penelitian, mengapa mereka menanyakan persoalan tersebut kepada saya. Saya menemui kesilapan saya dalam membuat andaian telah menimbulkan isu dan persoalan tersebut.

Umumnya, apabila mendengar akan cerita pertukaran AKRAM kepada AKRAB, saya mengandaikan ia masih lagi dalam perbincangan peringkat pegawai (gred 48 dan ke bawah), dengan itu sesuai bagi saya untuk turut memberikan pandangan, dan dalam memberikan pandangan pula agar ia lebih meyakinkan maka perbandingan yang ekstrim dan bombastik diberi. Tambahan pula semasa AKRAM diputuskan, ia melibatkan perbincangan semua pegawai psikologi, jadi apabila idea perubahan ini dibawa saya mengharapkan pegawai psikologi/psikologis/psychoff (sepertimana terminologi yang saya gunakan) mempertahankannya. (Kini lebih ramai pegawai psikologi baru daripada pegawai lama)

Akhirnya saya dikhabarkan bahawa AKRAB telah dalam peringkat perlaksanaan dan telah digezetkan menggantikan AKRAM, bukan lagi diperingkat perbincangan pegawai. Ini menjawap kebuntuan saya mengapa saya dikatakan mengkritik pihak pengurusan. Secara langsung apabila artikel itu diedarkan dalam keadaan AKRAB telah digezetkan oleh pihak pengurusan maka ia jelas memperlihatkan kritikan terus kepada pihak pengurusan.

Sesungguhnya, adalah amat tidak wajar dan biadap bagi saya untuk mengkritik pihak pengurusan walau dalam apa jua keadaan. Tambahan pula ia diluar kapasiti saya. Namun kesilapan saya mengandaikan ia masih diperingkat perbincangan pegawai telah menimbulkan kesulitan ini.

Atas prinsip 'berani tangan memukul, sanggup pula bahu memikul', saya akui kesilapan saya, juga dengan penuh rasa rendah diri dan insaf hati, saya mohon maaf ke atas segala kesulitan atau salah faham yang timbul.

- jika benar kau tak bermaksud mengkritik pihak pengurusan mengapa kau kaitkan pihak pengurusan atasan?

Saya turut meng CC kan artikel tersebut kepada dua orang bekas pengarah bahagian memandangkan nama mereka di sebut dalam artikel tersebut. Adalah juga tidak wajar jika mereka tidak mengetahui isu cerita sedangkan nama mereka disebut.

Pengurusan bahagian juga turut menerima artikel tersebut. Ini kerana pada pandangan saya sekiranya isu ini masih diperingkat cadangan, maka apabila pihak pengurusan membuat pertimbangan untuk keputusannya maka sekurang-kurangnya mereka tahu saya pernah memberikan pandangan. Saya juga beranggapan, pihak pengurusan akan membacanya sebagaimana hakim mendengar hujah daripada semua pihak sebelum membuat keputusan. itulah maksud saya.

Apabila mengetahui ARRAB sebenarnya telah diperingkat perlaksanaan, maka artikel itu sememangnya tidak lagi wajar. Pastilah juga sebelum membuat keputusan pihak pengurusan telah mengambilkira semua faktor. Jadi tidak ada sebab lagi untuk saya memberikan pandangan. Tambahan pula pandangan yang jelas kelihatan menolak idea pertukaran tersebut.

Saya juga amat yakin, pihak pengurusan bahagian tidak akan terkesan dengan artikel pramatang seperti itu. Fokus dan tumpuan saya hanyalah kepada pegawai psikologi/psikologis/psychoff (lantikan skim perkhidmatan psikologi dan penolong) sepertimana yang saya nyatakan dalam artikel itu. Dengan sebab itu saya menulis atas kapasiti Presiden.

Walau bagaimanapun, saya akui akan kesilapan saya dalam membuat atau memberi pandangan tanpa mendapat maklumat lengkap berhubung isu ini. Jadi, dengan segala insaf diri saya memohon maaf jika artikel tersebut telah menjejaskan pihak pengurusan.

Terima kasih juga kepada rakan-rakan yang telah memperbetulkan saya.

Sekian wassalam semoga kita sama dirahmati.

Abdul Jalil Hassan
Presiden PSIPA

No comments:

Post a Comment

Sila kemukakan komen yang konstruktif dan relevan