Wednesday, November 25, 2009

PSIKOLOGI DAN ANDA (3)

Membelanjakan Wang Anda Menjamin Kebahagiaan?

Pegawai Psikologi sekalian,

Bekerja seharian, tekanan dalam organisasi, politik dan sokongan sosial, adakalanya membuatkan kita semua perlu satu teknik meleraikan isu isu tersebut. Ada banyak terapi yang boleh dilakukan, termasuklah 'retail therapy'. Ramai yang menganggap bahawa 'retail therapy' atau terapi membeli belah dapat memberi kebahagiaan kepada seseorang. Namun, satu kajian yang dilaksanakan menunjukkan membelanjakan wang untuk membeli sesuatu memberi kesan yang berbeza jika membelanjakan wang untuk mendapatkan pengalaman.

Ryan Howell, Profesor Madya Psikologi dan pasukan pengkajinya dari San Francisco State University (Februari, 2009), yang melibatkan 154 responden dari usia 24-50 tahun menunjukkan, penggunaan wang untuk mendapatkan pengalaman seperti menonton teater, wayang, dan menghadiri kursus/majlis berbayar lebih menimbulkan kebahagiaan berbanding penggunaan wang untuk membeli sesuatu.

“Penemuan ini menyokong 'teori keperluan dasar', iaitu pembelian yang boleh memuaskan keperluan psikologi akan menjadikan seseorang lebih produktif dan menjalani kehidupan kebahagiaan maksima dalam kehidupan,” kata Ryan Howell. Menurut Howell, kelompok yang membelanjakan wang untuk menonton teater, wayang, menikmati hiburan rekreasi dan menghadiri majlis berbayar (kursus, ceramah) adalah cenderung lebih gembira dibanding mereka yang membeli barangan dan tidak jelas kegunaannya.

Ini adalah kerana kesan keperluan dasar psikologi, terutama untuk bersosialisasi dengan orang lain dan pengalaman itu akan memberi kepuasan yang bertahan lama. “Belanja pengalaman menyediakan modal memori,” kata Howell. “Kita tidak akan bosan dengan kenangan-kenangan indah, melucukan dan berharga berbanding bila kita membeli barang.” Berpandukan kepada kajian ini, keperluan menghadiri majlis seperti ceramah, kursus, atau apa jua aktiviti yang memberi pengalaman dapat membantu meningkatkan kebahagiaan.

Pegawai Psikologi seharusnya sentiasa bersedia untuk melakukan pelaburan dalam meningkatkan ilmu dan kemahiran, bagi memastikan 'kebahagiaan' yang dimaksudkan oleh penyelidik dalam konteks ini. Adakalanya, ada antara Pegawai Psikologi terlalu 'berkira' untuk melaburkan wang demi meningkatkan ilmu, dan ini tidak salah. Tetapi alangkah baiknya jika semangat seperti ini ada dalam jiwa kita semua. Kalau hendak diharapkan ditaja oleh Persatuan atau Organisasi kita bertugas, mungkin lama lagi.

Jadi, apa salahnya kita sendiri mulakan dulu untuk diri kita. Mana tahu, 'mereka' naik segan dengan kita yang sering berbelanja menggunakan wang sendiri, akhirnya bersetuju untuk menghantar berkursus ke majlis berprestif satu hari nanti. Setuju tak?

--------------"Knowing is not enough, we must apply, Willing is not enough, we must do"--------

Raja Kamariah Raja Mohd Khalid
Psychology OfficerPrime Minister's Department
Level 3, Block B8Prime Minister's Complex
Federal Government Administrative Centre
62502 PUTRAJAYA
Tel: 03 8888 7348Fax: 03 8888 3882

-----------
American Psychological Association :(9288 2428 Cognitive Psychology)
Member of Malaysian Society of Complimentary Therapist(Hypnotherapy) OP 1139
Member of Malaysian Board of Hypnosis and Hypnotherapy
-------------
Metaphysics Practitioner (California)
Psycho-Spiritual Hypnotherapist (Aust)
Master Practitioner Neuro Linguistic Programming (National Federation of NLP, USA)
Neuro Semantics Practitioner & TimeLines Practitioner(Int ernational Society of NeuroSemantics)
MBTI Accredited Administrator (APP, Aust)

No comments:

Post a Comment

Sila kemukakan komen yang konstruktif dan relevan