Wednesday, November 25, 2009

PSIKOLOGI DAN ANDA

Menangguh Kerja?

Sikap menangguh kerja datang secara tidak disedari. Ia seperti fenomena 'latah' yang berlaku kerana faktor 'pembelajaran' (learned behavior) dan sebagai 'attention getter'. Namun, jika anda merasakan anda seorang yang cenderung menangguh-nangguh tugas yang perlu dilakukan, anda perlu lakukan sesuatu!Tabiat negatif itu perlu diubah dengan anda memberi reaksi berikut jika ada tugas yang perlu diselesaikan :

1. Buat segera - terus laksanakan tugasan yang diberi.
2. Usah tunggu - inisiatif diri - katakan pada diri anda menangguhnya tidak akan membuat tugas itu lebih mudah
3. Mulakan sekarang -Masa yang lebih baik untuk melakukan tugas ituadalah SEKARANG berbanding kemudian.

Menangguh-nangguh tugas boleh menjadi suatu tabiat yang berulang, demikian rumus sekumpulan ahli psikologi. Menurut mereka, bertangguh-tangguh adalah satu tabiat psikologi yang menjejas ramai manusia, tetapi ia boleh dikuasai.Fenomena itu dikaji oleh Dr Sean McCrea dan rakan-rakan ahli psikologinya dari Universiti Konstanz di Jerman.

Kajian mereka diterbitkan dalam edisi Disember 2008 jurnal 'Psychological Science'.Manusia lebih cenderung untuk bertangguh-tangguh jika mereka memikirkan sesuatu tugas yang perlu dilakukan itu secara abstrak dan bukan secara konkrit."Setakat memikirkan tugas yang perlu dilakukan itu secara konkrit dari segi yang khusus, membuat seseorang berasa bahawa tugas itu perlu diselesaikan lebih cepat".

Ini bermakna memikirkan tentang tugas itu dari segi bila ia mesti diselesaikan dan apakah perkara-perkara khusus yang perlu dilakukan, termasuk siapa dan benda-benda apa yang terlibat, akan membuat seseorang terdorong untuk menyegerakan tugasnya.Sebaliknya, memikirkan secara abstrak seperti perihal orang yang memberikan tugas itu dan sebagainya akan membuat kita berlengah.

Oleh itu, FIKIR SECARA KONKRIT - PRAKTIKAL - bagaimana? Lakukan sesuatu yang mudah TERGAMBAR dalam FIKIRAN anda. Sesuatu yang mudah DIGAMBARKAN ialah sesuatu yang bukan bersifat abstrak. ANDA BOLEH MELAKUKANNYA!

Raja Kamariah binti Raja Mohd Khalid
Pegawai Psikologi
Jabatan Perdana Menteri

No comments:

Post a Comment

Sila kemukakan komen yang konstruktif dan relevan